Månar och planeter

Igår kväll hände mycket på berget. Först så provade jag att fota månen! Min 45mm lins är inte direkt perfekt för månfotografering men jag lyckades fota bilden nedan och med lite ytterligare zoom i datorn tyckte jag att det blev förvånansvärt bra!
 
Lite senare på kvällen provade vi att ritka teleksopet mot månen. Man kunde se helt otroliga detaljer och det var så häftigt! Vi provade även att kolla på Jupiter, där kunde vi se mönstret på planeten och några av dess månar, och vi kollade på Saturnus där vi såg ringarna!
 
Jag avslutade kvällen med att titta på lasern som testades här på berget. Det såg så häftigt ut när sköt upp genom himlen :)
 
 
Nu ska jag försöka komma igång med min dag. Väderprognosen har lovat moln senare under dagen så jag tror inte det händer så mycket. Det är ju förresten Sveriges nationaldag idag. Jag vet inte riktigt hur man firar den så jag ställde en midsommarstång i miniatyr på vardagsrumsbordet! Det får liksom räcka så :)
 
Hörs!
 
La Palma VT-17 | Kanarieöarna, La Palma, Roque de los Muchachos | |
Upp